جدیدترین مدل های سفره عقد

انواع سفره عقد مدرن، سفره عقد خانگی و سفره عقد کریستال

جدیدترین مدل های سفره عقد

انواع سفره عقد مدرن، سفره عقد خانگی و سفره عقد کریستال

پای بیت‌کوین به سفره عقد باز شد!

پای بیت‌کوین به سفره عقد باز شد!

انتشار تصویری از عقدنامه یک زوج جوان در فضای مجازی که در آن از بیت‌کوین به عنوان بخشی از مهریه نام برده‌شده واکنش‌های بسیاری را برانگیخته ‌است.

انتشار تصویری از عقدنامه یک زوج جوان در فضای مجازی که در آن از بیت‌کوین به عنوان بخشی از مهریه در مراسم عقد نام برده‌شده واکنش‌های بسیاری را برانگیخته ‌است. اغلب واکنش‌ها با یک سوال اساسی روبه‌روست؛ این‌که کار آیا قانونی است یا خیر؟ به دنبال این واکنش‌ها هم یک وکیل دادگستری با این استدلال که در قانون مدنی گفته‌شده هر چیزی را که مالیت داشته و قابل‌تملک نیز باشد، می‌توان مهریه قرار داد، استناد کرده ‌است که این کار منافاتی با قانون ندارد.

اما تماس ما با اغلب دفاتر ازدواج و طلاق حکایت از این داشت که آنها زیر بار چنین کاری نمی‌روند،‌ برخی از آنها از چند و چون استفاده از رمزارزهای دیجیتال اطلاعاتی نداشتند و به همین دلیل آن را غیرقانونی می‌دانستند و برخی دیگر یا عینک بدبینی رواج چنین مهریه‌هایی را ترفندی از سوی برخی وکلا می‌دانستند. عده‌ای هم بر این باورند رمزارزها جزو دسته مهریه‌های غیرمعمول قرار دارند و سیاست قوه قضا همچون گذشته مقابله‌با قید این چنین مهریه‌هاست.

استدلال قوه قضا هم بر این است که اغلب این مهریه‌ها در شرایط جدایی احتمالی زوجین، محل چالش واقع می‌شود و در خوشبینانه‌ترین شکل منجر به حبس خواهدشد؛ اتفاقی که تعارض آشکاری با سیاست چند سال اخیر قوه‌قضاییه دارد. البته همه این موارد دلیل نشده‌است تا زوجین نتوانند دست به چنین کاری بزنند و آنها این بار در شروط ضمن‌عقد چنین مواردی را قید می‌کنند. ورود رمزارزها به این حوزه البته که هشدار جدی‌تری برای رایج شدن این ارز در کشور هم دارد، اگر چه فاصله بیت‌کوین با ارزهای رایج در کشور هنوز بسیار است اما ورود بیت‌کوین به عقدنامه یعنی در آینده شاهد فراگیری این رمزارزهای دیجیتال به زندگی معمولی‌مان خواهیم‌بود. آینده‌ای که اصلا دور نیست.

بیت‌کوین برای مهریه قانونی است؟

نه انتشار تصویر برگه عقدنامه در فضای مجازی که اظهارنظر یک وکیل دادگستری باعث شده بحث بر سر قانونی بودن یا نبودن این اتفاق بالا بگیرد. مهدی عزیززاده، وکیل پایه ‌یک‌ دادگستری درباره این‌که آیا می‌توان بیت‌کوین را به عنوان مهریه قرار داد یا خیر گفته ‌است بر اساس قانون هر چیزی که مالیت داشته‌ باشد می‌تواند به عنوان مهریه تعیین‌ شود.

به اعتقاد این وکیل ‌دادگستری، چون «در قانون مدنی گفته‌ شده هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد، می‌توان مهر قرار داد به همین دلیل تعیین بیت‌کوین به عنوان مهریه مشکلی ندارد.» فارغ از ماجرای قانونی‌ بودن یا نبودن این کار بحث شرعی این ماجرا هم پیش می‌آید. این وکیل دادگستری اما معتقد است از آنجا که «شرع انتخاب بیت‌کوین را ممنوع نکرده‌است بنابراین می‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود.»"
منبع تجارت‌نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.